Sunday, August 23, 2009

syukuri kedatangan bulan suci Ramadhan,,



seperti kekasih..
sentiasa diharap akan kehadirannya..
rasa tidak mahu berpisah walau sedetik pun..

begitulah seperti yang digambarkan dalam sebuah hadis Ibn Khuzaimah;

"Andai setiap hamba mengetahui apa yang tersembunyi di sebalik keberkatan Ramadhan, maka setiapnya akan berharap setahun itu adalah bulan Ramadhan."

sabda Rasulullah S.A.W: "Dia (ramadhan) adalah bulan yang diawalnya rahmat, ditengahnya keampunan dan diakhirnya terlepas dari seksaan api neraka."


Sesungguhnya,di bulan Ramadhan ini syaitan telah dibelenggu.Maka, tersedialah jalan yang mudah untuk kita mendekatkan diri kepada-Nya. ikhlaskan diri dalam berpuasa, ringankan badan untuk tarawikh berjamaah dan lembutkan lisan untuk berzikir dan mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran. di situ, kita akan temui ketenangan yang tidak tergambar.

Di bulan ini juga, Allah sentiasa dekat dengan hamba-Nya yang khusyuk beribadah dan akan memakbulkan doa hamba-Nya yang ikhlas memohon dan bersujud pada-Nya seperti yang tertulis di dalam surah al-Baqarah, ayat 186;

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa pada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi perintah-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran."

MULIANYA RAMADHAN



Ramadhan kareem,
semoga Ramadhan kali ini menjadi penawar pada dosa2 yang telah menghitami hati,
sama-samalah kita memanfaatkan ia sebaik-baiknya kerana mungkin Ramadhan kali ini adalah yang terakhir buat kita...

No comments:

Post a Comment